Zaraz po podjęciu decyzji o wyprawie zaczęliśmy się zastanawiać jak najtaniej przewieźć nasz samochód do Ameryki Południowej. Okazuje się, że sprawa, na pierwszy rzut oka dość prosta, jest jednak bardziej złożona.
Sprawdziliśmy wiele różnych opcji i w zasadzie wybór ogranicza się do dwóch: kontener lub RO-RO (roll on-roll off).
Transport w kontenerze jest dość popularny wÅ›ród podróżników, ale nie najtaÅ„szy. Auto pakuje siÄ™ w porcie nadania do zaplombowanego kontenera i odbiera po rozÅ‚adowaniu po drugiej stronie “wody”. Jest to podobno sposób najbezpieczniejszy a kradzieże zdarzajÄ… siÄ™ rzadko (nie ma 100% pewnoÅ›ci, że jednak nic siÄ™ nie przydarzy.
Do 20-stopowego kontenera nasze auto wjechaÅ‚oby z trudem, przez wysokość. Namiot dachowy robi swoje. Można by próbować “zarobić” te kilka centymetrów i go tam jakoÅ› “wepchnąć”, lecz nie mieliÅ›my pewnoÅ›ci co do powodzenia tej opcji.
40-stopowy kontener pomieści dwa auta, jest drogi, ale teoretycznie kosztami transportu można się z kimś podzielić. Pytanie z kim? Na różnych forach ludzie czasem umawiają się na wspólny transport. A co jak się nie uda? Koszty transportu w dużym kontenerze są ogromne.
No wÅ‚aÅ›nie, co do kosztów – sprawa nie jest do koÅ„ca oczywista i niektóre firmy skrzÄ™tnie ukrywajÄ… pewien fakt. Koszty dzielÄ… siÄ™ na dwie części – koszty nadania i fracht morski, za które pÅ‚acimy przy nadaniu auta to tylko część rachunków do zapÅ‚aty. Reszta pÅ‚atna jest przy odbiorze. Na koszty odbioru skÅ‚adajÄ… siÄ™ opÅ‚aty portowe, koszty rozÅ‚adunku i różne opÅ‚aty lokalne (np. za tzw import tymczasowy). Wiem, że niektórych te rachunki bardzo niemile zaskoczyÅ‚y. RozÅ‚adunek kontenera 40 stopowego w Buenos Aires potrafi kosztować 3000USD. Dlatego warto rozważyć opcjÄ™ RO-RO
RO-RO polega na wysłaniu auta na statku przystosowanym do transportu aut. Samochód sam musi wjechać i zjechać ze statku. Jest bardziej narażony na rabunek, bo kluczyki zostawiamy obsłudze w porcie i odbieramy je razem z autem. Znane są przypadki kradzieży z auto przesyłanych w Ro-Ro Przy rozładunku pobierana jest opłata portowa, ale dużo niższa niż w przypadku kontenerów. Teoretycznie w aucie nie powinno być rzeczy osobistych, ale jeśli są w bagażniku to jest OK, ale nie można ich ubezpieczyć (czyt. ubezpieczenie auta w transporcie nie obejmuje rzeczy osobistych wewnątrz).
My nadaliśmy nasze auto dość mocno zapakowane, jedynie ubrania i jakieś wartościowsze rzeczy poleciały z nami samolotem.
Wszystko poszło bezproblemowo. Odbiór oraz formalności w Montevideo udało się załatwić w trzy godziny. Urugwaj jest podobno bardziej przyjazny niż Argentyna jeśli chodzi o procedury importu tymczasowego i chyba tak faktycznie jest.
Na koniec jeszcze sÅ‚owo uznania dla Martina z firmy IVSS UK (https://ivssuk.com/) , który pomógÅ‚ nam zaÅ‚atwić transport RoRo – mogÄ™ ich Å›miaÅ‚o polecić.




Daniel
Aug 30, 2019 o 23:25
Cześć, dziÄ™ki za bardzo pomocny wpis 🙂 . Tez zamierzam przetransportować samochód, a po podróży sprzedać go n miejscu.
Czy możecie powiedzieć coś o kosztach całkowitych transportu i ubezpieczeniu jakie wzięliście ?
Pozdrawiam
Daniel
savik
Sep 4, 2019 o 19:43
Koszty przybliżone możesz policzyć na stronie Martina (https://ivssuk.com/shipping-quotation/). Nie odbiegały wiele od ceny, którą finalnie zapłaciliśmy. Powrót z Cartageny był odrobinę tańszy.
Daniel
Sep 6, 2019 o 10:51
Super! Bardzo Ci dziÄ™kujÄ™ za podpowiedź. Organizacja coraz bardziej pokazuje zarys podróży 😀
jack
Dec 1, 2020 o 07:23
Witam. Czyli koszty frachtu roro plus rozładunek w Montevideo powinien zamknąć sie w jedna stronę w 2000 dolarow? A jak z wykupem.oc na urugwaj, argentyne ,chile, Brazylie, Wenezuele itd? Trzeba hakowac system czy wystarczy wykupić przez internet ?
savik
Dec 18, 2020 o 11:30
JeÅ›li chodzi o OC – Na część krajów, należących do tzw. mercosur https://en.wikipedia.org/wiki/Mercosur można wykupić jednÄ… polisÄ™. Można to zaÅ‚atwić na miejscu, my kupowaliÅ›my przez poÅ›rednika – IVSS.
Później kupowaliśmy ubezpieczenia na granicach
savik
Dec 18, 2020 o 11:32
W kwestii frachtu – zapÅ‚aciliÅ›my niecaÅ‚e 2200 Euro za wysyÅ‚kÄ™ RORO, z ubezpieczeniem. Do tego trzeba doliczyć rozÅ‚adunek w Montevideo, wiÄ™c trochÄ™ drożej
Kinga
Oct 25, 2021 o 11:47
Mam pytanie czy to jest cena w jedną czy w dwie strony? I jak z campervanami czy cena jest wyższa?
savik
Oct 26, 2021 o 11:29
2200Euro to koszt wysyłki w jedną stronę (Niemcy->Urugwaj w roku 2019). Cena za kampera powinna być taka sama. Do tego doszło (o ile dobrze pamiętam) jakieś 600USD za rozładunek. Martin z IVSS przy robieniu ofert dokładał informacje o kosztach rozładunku, które były bardzo bliskie rzeczywistości
Janusz
Oct 23, 2022 o 10:06
Super informacje. Z checia wszedlbym w kontakt z kims, kto planuje jazde po Pol Ameryce lub/i przejazd Transamericana do Kanady